Malta

University of Malta

Štěpánka, podzim 2018


1.     Kde jste v rámci programu Erasmus+ studoval/a?

Studuji v rámci bakalářského studia na katedře anglického jazyka a literatury a v zahraničí jsem strávila zimní semestr třetího ročníku na Faculty of Arts, University of Malta.

2.     Proč jste si vybrala právě tuto univerzitu?

University of Malta jsem zvolila, protože jsem chtěla navštívit zemi, ve které je úředním jazykem angličtina, abych se jazykově rozvinula co nejvíce a také mi vyhovovala nabídka předmětů na Faculty of Arts.

3.     Popište stručně přijímací proces, zmiňte důležité kroky, data, která jste museli dodržet.

Podat přihlášku v aplikaci (https://is.cuni.cz/webapps/) a ohlídat si, kdy jsou konkurzy dané katedry. Na zahraničním oddělení pak pošlou vaši přihlášku na zahraniční univerzitu, pak už čekáte na email od dané univerzity s konkrétními požadavky.
V případě University of Malta bylo třeba do 1.7. naskenovat a poslat mailem např. Learning Agreement, OLS certificate, health form apod. (podrobněji zde: 
https://www.um.edu.mt/studentlife/internationalopportunities/erasmus/incoming)


4.     Na kolik a jakých předmětů jsem se na zahraniční univerzitě přihlásil/a…

Měla jsem zapsaných 10 předmětů za 27 kreditů. Předměty, na které jsem se přihlásila byly:
-      Topics in English Pragmatics
-      Maltese Literature in English: prose
-      Nineteenth Century American Poetry
-      The Modern Novel
-      Slave Narratives
-      Contemporary American Narrative
-      Formal Foundations for Linguistics
-      Academic Reading and Writing

Jako „volitelné“ předměty neboli předměty, které jsem neměla v rámci studia angličtiny byly:
-      French for Beginners
-      An Introduction to the Maltese Language

5.     Jak se Vám jeví/jevila jejich náročnost?

Předměty určené pro druhý ročník jsou náročností srovnatelné s PedF UK – je třeba určitá příprava (číst zadanou literaturu, občas vypracovat nějaký úkol, …). Předměty, které jsou určené pro třetí ročník jsou o poznání těžší. Vyučující staví na znalostech, které studenti nabrali během tří let studia na jejich fakultě, které jsem samozřejmě neměla. Příprava na tyto předměty byla tedy o něco náročnější. Doporučila bych proto zapsat si hlavně předměty pro druhý ročník.
Jaký předmět je určený, pro který ročník najdete v seznamu předmětů nabízených pro Erasmus studenty, který dostane od univerzity mailem.
6.     Jaký studujete druhý obor? Podařilo se Vám skloubit jeho studium s programem Erasmus+?

Jako druhý obor studuji základy společenských věd a tyto předměty se mi skloubit nepodařilo (popravdě jsem se ale ani moc nesnažila, počítala jsem s tím, že budu plnit jen angličtinu).

7.     Jak je organizován zápis do předmětů, docházka a jejich plnění?

Během prvních dvou týdnů semestru mají studenti možnost obejít si předměty, které je zajímají. Poté si předměty zapisují závazně v systému eSIMS. Pak je ještě „add/drop period“, během které mohou studenti ještě pozměnit svůj rozvrh vyplněním formuláře.
Docházka je povinná na všech předmětech.
Většina předmětů je ukončena písemnou zkouškou, případně odevzdáním eseje.

8.     Jak probíhá výuka předmětů?

Na Faculty of Arts probíhá výuka pouze formou seminářů, tedy na každé hodině je vyžadována docházka. Hodiny samotné jsou potom spíše přednášky doplněné o diskuzi. 

9.     Jak probíhá zkouškové období?

Někdy v prosinci/lednu jsou zveřejněna data zkoušek. Ve zkouškovém období mají studenti pouze jeden pokus na splnění předmětů (druhé pokusy se vypisují až v létě). Výuka končí koncem ledna a zkouškové období trvá asi dva týdny.

10.  Jak probíhají zkoušky a atesty z jednotlivých předmětů?

Literární předměty (19th Century American Poetry, Contemporary American Narrative, The Modern Novel, Slave Narratives) jsou ukončeny písemnou zkouškou v podobě eseje – student dostane několik básní/úryvků z děl, které se probíraly v hodinách – jedno dílo si vybere a rozebere ho – nejdříve úryvek samotný, pak v kontextu celého díla a nakonec v kontextu tvorby daného autora. Očekává se, že student napíše tak 3 stránky, časový limit je 60 minut (zní to hůř, než jaké to doopravdy je, zkoušky se dají zvládnout docela v pohodě).

Na předměty 
Topics in English Pragmatics a Maltese Literature in English bylo třeba odevzdat esej v rozsahu 2500-3000 slov. 

Předměty 
Academic Reading and Writing, Formal Foundations for Linguistics a cizí jazyky byly ukončeny testem. 

11.  Jak byste zhodnotili náročnost předmětů na Erasmu studovaných na zahraniční univerzitě?

U předmětů ukončených písemnou zkouškou v podobě eseje (viz otázka č.10) je třeba nastudovat si alespoň něco ze sekundárních zdrojů. K tomu, aby člověk zkoušku splnil nestačí pouze reprodukovat informace z přednášek. Předměty ukončené testem zkouší pouze probranou látku.

12.  Jak se Vám zpětně jeví Vámi vybraná destinace z hlediska bezpečnosti, dopravní dostupnosti, ceny zboží každodenní potřeby atd.?

Cenově je Malta srovnatelná s ČR. Potraviny, každodenní potřeby atd. jsou jen o trochu dražší než u nás. Hromadná doprava nejezdí v podstatě nikdy na čas, ale člověk si zvykne. Z hlediska bezpečnosti bych opět řekla, že srovnatelné s ČR.

13.  Jakým způsobem jste si našel/našla ubytování?

Ubytování jsem našla přes skupinu pro Erasmus studenty na Facebooku – nabídek je tam hodně. Také je možné najít ubytování na koleji. Ta mi ale přišla předražená.

14.  Dá se vyjít se stipendiem? 

Záleží na ceně ubytování, ale spíš ne. Mně stipendium pokrylo ubytování a hromadnou dopravu.

15.  Je případně možné si sehnat brigádu?

Něco menšího je určitě možné sehnat (uklízení, hlídání dětí, …). Jinak moc nevím.

16.  Organizují se nějaké mimoškolní aktivity s místními studenty?

Mimoškolní aktivity byly pořádané spíše vyloženě pro Erasmus studenty. Začlenit se mezi místní studenty úplně možné nebylo.

17.  Jak je vybavená knihovna?

Knihovna je vybavená dobře, našla jsem tam většinu knih, které jsem ke studiu potřebovala. Systém na vyhledávání knih je trochu nepřehledný.

18.  Máte nějaká konkrétní doporučení, či rady, co se Erasmus+ pobytu týče? 

Nic speciálního – ohlídat si data, chodit na informační přednášky, přidat se do Fb skupin pro Erasmus studenty atd. Co se kreditů týče, je určitě dobré zapsat si alespoň pár kreditů navíc. Mít pro jistotu jeden předmět, který člověk přes všechnu snahu nesplní.

19.  V čem spatřujete hlavní přínos svého pobytu?


Určitě stojí zato vyzkoušet si studium na jiné univerzitě a otestovat tak svoje schopnosti. Hlavní přínos ale vidím v tom, že jsem se dokázala osamostatnit a vyzkoušela jsem si zařizování spousty věcí v cizím jazyce a cizí zemi.